"hej jag är rik och bäst"

image81

Pengar är vad som styr västvärlden. Även detta låter som en vanlig klyscha men hur många är det egentligen som har gett sig själv en tankeställare och funderat på om vi verkligen är lyckliga? Pengar ger lycka, oja, men ger det rätt lycka?
De fattiga länderna har inga pengar, men de är lyckliga ändå. De kan gå kilometer och mil för en tunna vatten varje dag, men de är lyckliga ändå. De kan bada i vatten full med avföring, men lik förbannat är de lyckliga.
     Västvärlden blir "lyckliga" av materiella ting. Vi värdesätter inte kärlek och ömhet på samma sätt. Här handlar det om att ha de finaste bilarna, de snyggaste kläderna och den största platteven. Men innest inne, är vi verkligen lyckliga?


Nästan varje gång jag ser förstasidorna på dagsnyheternas tidningar blir jag faktiskt upprörd.


  • "Kolla ditt namn, tusentals som har 180 miljoner att hämta hos staten"
    "Nu är Britney Spears gravid igen"
    "Okänd släkting kan göra dig rik"
    "Skandaldrottningens senaste skandal"


Jag tycker det är rent kepp åt helvete. Betyder det att vi svenskar är så giriga och egoistiska så att vi faktiskt blundar för alla kriser resten av världen? Jag förstår inte hur folk kan komma och säga "någon annans land, någon annans problem". I mina öron låter det helt sjukt, bedrövligt och faktiskt sorgligt. Jag vet att det låter som en klyscha, men när ska världen sluta blunda för de svältande barnen, ungdomar som inte kan leva utan sina droger och massmorden?
Här sitter vi i våra trygga hem och gnäller över att håret ser lite fel ut när man är nyvaken, giriga och självcentrerade.


Bara några tankar och åsikter såhär vid kvällskvisten


Kommentarer

Skriv din kommentar:

Namn:
Bekvämlighetsknappen

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback