Är din vardag mera moll än dur betonad?

P3 - Mammas nya kille.


Livscoachen Peter Nilsson är tillbaka.
- Tackar tackar! Det är bara att börja. Ta ett brev.
- Såhär står det. "En längre tid har jag lidit av någon slags åldersnojja. Jag är inte bara rädd för att bli gammal och rynkig, också frustrerad över att jag inte är på den plats i livet jag där jag trodde att jag skulle vara när jag var 20. Snälla hjälp mig! Jag blir galen av all oro.
Johanna, 33 år."
- (suck) Trettioårskris. Finns bara en sak att göra. Hjälp till självhjälp. Johanna. Gå och hämta plånboken i hallen. Titta på ID-kortet. Är det du på bilden? Inse fakta, du är 33 och inget annat. Ta ett nytt brev.
- Nej nej nej.
- Nej men det går inte. Allvarligt, trettioårskris?! Jag vill inte ens diskutera det här.
- Men vänta nu. Åldersnojja. Det är ju ett jätte vanligt problem. Jag kan själv känna igen mig i det.
- Jag skulle inte kalla det ett problem. Jag menar, får jag punktering på min bil har jag ett problem. Är jag rädd för att bli gammal, då är jag ju korkad. Då är jag ju dum.
- Jahaaa?
- Vi ska göra ett tankeexpriment så du förstår vad jag menar.
- Hemskt gärna.
- Det här kommer att gå snabbt. Är du med? Vad är klockan?
- Klockan är just nu strax före fyra.
- Men jag vill att klockan ska vara tre.
- Jo fast den ÄR strax före fyra.
- Ja, fast jag vill att klockan ska vara tre. Oj, hjälp. Nu fick jag en livskris. Klockan var för mycket. Hjälp. Jag heter Johanna och måste skriva in till programmet för jag är korkad.
- Jaha, jojo men vad har det här med åldersnojja att göra?
- Strömbro för helvete. Vi lever i en tid med linjärt tänkande. 1 2 3 4, klockan är 4, det vet ju en bäbis, och inte 3. Det är bara att acceptera. Eller du kanske vill ha sommartid för resten av ditt jävla liv?
- Nu hänger jag inte riktigt med, sommartid?
- Ja men du verkar ju vilja sova en timme längre än alla oss andra, tycker du det är rättvist?
- Nä det tycker jag iof inte.
- Kan vi sluta prata om åldersnojja? Jag känn att jag bli förbannad.
- Ta det lugnt. Har du inte ett handfast råd till Johanna eller andra i hennes situation?
- (suck) Men vafaaan ska jag säga? Johanna! Tuttarna hänger och slänger, rumpan är inte längre hårt som ett bowlingklot och hur mycket du är tränar aerobic så kommer du aldrig få en välsvarvad kropp. Förstår du vad jag menar? Lägg din dyrbara tid på annat. Knalla ner till video butiken. Die hard finns nämligen på DVD. Bruce Willis budskap är enkelt, "Jippie kajej motherfucker".
- Peter Nilsson, du kommer tillbaka.
- Ja, allvarligt Bengt. Vi måste börja sålla i brevhögen. Vi måste börja prata om riktiga problem och inte sånna här hitta på problem.
- Peter Nilsson, vi syns om en vecka.

Kommentarer
Postat av: Knix

Haha.. underbart! ;D

2008-10-13 @ 01:47:41
URL: http://knixman.blogg.se/

Skriv din kommentar:

Namn:
Bekvämlighetsknappen

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback